Mrazek Alfine - finále?

04.11.2012 10:03

Když jsem psal o vývoji kola svých snů minule, to je zhruba v červnu 2011, byl jsem na začátku, pln emocí a přehlížející realitu. Teď, po skoro půldruhým roku piplání, zkoumání, objevování a pokusů, opět pln čerstvých emocí, hlásím: Hotovo, mise splněna, jezdím! Ale bolelo to a finančně bolet ještě bude...
Tak popořádku, Mrazek 29 poháněn Shimanem Alfine fungoval, dokonce maratony objel, jen při silnějším šlápnutí ze sedla a vlastně i v sedle se ozvala rána, jakoby něco proskočilo v náboji. Dobrá, pošleme zadní kolo v rámci reklamace do Slezska dovozci, zjistil závady, vyměnil díly. Nebylo to lepší, silněji se přišlápnout nedalo a na dlouhých maratonech takových momentů je nepočítaně. Po pár dnech jsme někdy v březnu letošního roku poslali Alfa zpět a začal boj o vrácení peněz, což každej obchoďák nerad dělá. Na konci května se povedlo a Jenda CentralBike objednal vysněnej a všeřešící Rohloff, červenej elox, 14 kvaltů, širší převodovej rozsah a německá preciznost. Jen ta cena dvojnásobná...
Kolo hotový, první jízda, kurva, dělá to to samý. Telefon Jendovi, pak Petru Kubovi (Pedalsport, dovozce Rohloff, Gates atd.): No to jsem ještě neřešil, tak se mi přijeďte ukázat. Po předváděčce tupých ran z útrob nebohého bicyklu následuje drtivý závěr: Ale to není nábojem, to dělá rám, zadní stavba je moc měkká a řemen vyskočí na zub převodníku a zase zpátky! Do hajzlu, takže kluci japonský měli pravdu, že to není nábou... No, něco tam měnili, ale v principu je na výměnu rám, ten originální, super pohodlnej rám, jak dělanej na řemen, nic se neprovlíká a nešroubuje...
Po třech měsících pokusů sehnat rám s klasickou, ale dělenou zadní stavbou, kdy mi pod nosem uteklo krásný Norco, kdy jsem málem koupil ocelovej Singular nebo Hliníkovej Tomac (oba by se musely říznout a udělat rozpojitelný na zadní stavbě kvůli řemenu), jsem rezignoval a vrátil se na začátek. Úplně prapůvodně jsem málem šel do Duratecu, kdybych to udělal, ušetřil bych rok a půl vývoje, dvě sezóny maratonů a zhruba třicet tisíc. Takže jsem na začátku října objednal rám Duratec Scruu 29, dělená zadní stavba, excentr ve středu šlapání, v týmových barvách, o kilo lehčí jak Mrazek, o patnáct dražší...
A teď pocity, o ty jde stejně nejvíc, oproti Mrazkovi sedím víc nad středem, víc zatíženej je předek kola a vedení je klidnější, ale hravý a točivý, víc podobný 26ce. Zadní stavba je kratší, ze začátku jsem měl pocit přetáčivosti, co je markantní, to je akcelerace a prakticky stejný pohodlí zadku kola, Mrazek se spíš houpal než že by víc tlumil, ale to ten položenej úhel sedlovky a její větší vysunutí. A ten rok a půl nepoznanej pocit, když na těžkej převod nebo v kopci jdeš ze sedla a neozve se rána!!! Jen nohy si pomalu zvykají, kolo je pocitově i fakticky lehčí a nutí jezdit ostřeji než dosud.
Přes šílený náklady (už jsem radši přestal počítat) jsem rád, že jsme tohle kolo dotáhli do stádia plný funkčnosti a spokojenosti. 29ka na řemenu a s Planetovkou je můj ideál, celoroční skoro bezúdržbovej polykač kilometrů, dopravní prostředek do práce, zimák, kolo schopný objet nejtěžší maratony u nás stejně jako tréninkovou stovku po silnici. No, toho posledního jsem se hodně dlouho nedopustil, ještě tak s prací někam dojet autem a zpátky do Prahy (třeba z Budějovic) po vedlejškách, ale kolo mě táhne víc a víc mimo asfalt.
Musím zmínit jednu věc, s kterou jsem tak nějak dopředu počítal a to je životnost pohonu, aktuální řemen Gates má najeto kolem 12 tisíc kilometrů a žádný stopy destrukce či opotřebení, což je pro mě satisfakce nákladů a doby hledání. A vlastně ještě obutí, Racing Ralph má natočeno 8500 km na předním a 6000 na zadním kole, většinou v terénu, včetně maratonů. K výměně zhruba milimetr vysokýho dezénu mě donutí plánovaná účast na Winter Trans Brdech, kde kameny a kořeny věčně mokrých Brdských kopců na sliky rozhodně nejsou. Pláště vozím s asi 100 mililitry latexovýho mlíka a tak jednou za tři měsíce ho doplním půldeckou čerstvýho lepiče. O defektech nevím a výdrž plášťů oproti dušákům je několikanásobná, další věc je menší tlak okolo 2 atmosfér a s tím související přilnavosti bez pocitu vyššího valivýho odporu.
Tohle kolo mě prostě zahnalo do lesa a já si to strašně užívám, mám kolo svých představ a snů! Taky na něm trávím skoro 700 hodin ročně a to na nefungujícím či jinak iritujícím stroji prostě nejde. Přeju všem, kdo maj tu možnost a možná i odvahu jít vlastní cestou, ať do toho jdou, svět je plnej sériovek a kolo je věc emocí, tak snad ať vzbuzuje jen ty pozitivní. Howgh!!!

 

Technické údaje
rám alu Duratec Scruu 29, velikost 19,7 palce, excentr, dělená zadní stavba, zabroušené sváry
vidlice Rock Shock Recon Silver TK solo air, lockout
náboje Shimano SLX a Rohloff, ráfky DT Swiss, pláště Schwalbe Racing Ralph Evo, tubeless ready, tmel
pohon Gatec Carbon Drive 46x20, řemen 115 zubů
kliky Shimano deore, pedály M520
sedlo Specialized Phenom 143 mm, sedlovka BBB přímý zámek
řazení Rohloff 14 grip shift
brzdy Shimano XT, kotouče 160/180 mm
představec a řídítka Bontrager 110/620 mm, pěnové gripy
hmotnost včetně pedálů a navigace Garmin Edge 705 13,9 kg (půjde to pod 13...)
 

Jiří Čech

 

foto: Josef Janča

... a nebo lze použít klasičtější konstrukci... 

 

 

 

 

—————

Zpět